Trends kan være svære at spotte, hvis det er en trend inden for noget som man ikke lige er personligt interesseret i. Man kan dog være interesseret i dem fra et forretningssynspunkt, og derfor er det meget vigtigt, at man kan finde ud af at spotte dem. Den nemmeste måde er nok at snakke med folk, fordi det er sådan at trends spredes. Der findes dog også online værktøjer, der kan hjælpe dig med at spotte dem. Det sværeste er nok at identificere trends, før de kommer til at være trendy.

Et eksempel fra virkeligheden

Inde på denne side har de anvendt Google Trends til at holde øje med, hvad der sker de forskellige steder i verden. De har ved hjælp af dette gratis værktøj identificeret, at Bitcoin var meget populært i Danmark, da de kiggede på trends. Denne information blev brugt til at skrive en artikel om emnet. Har du derfor din egen blog, så kan det være meget relevant for dig at anvende dette værktøj til at finde ting at skrive om.

Hvad er Google Trends?

Google Trends er et gratis værktøj fra Google, som alle kan anvende uden at logge ind. Man søger blot på et søgeord, og så får man en graf over hvor populært det specifikke søgeord er i landet eller resten af verden. Man kan også gøre det den anden vej rundt, hvor man bliver præsenteret for nuværende trends. Der er meget information at hente igennem dette værktøj, og et meget godt eksempel var hjemmesiden vi har inkluderet et link til for oven.

Begrænsninger

Der er selvfølgelig nogle begrænsninger i forhold til hvad der er muligt at spotte igennem værktøjer som Google Trends. Problemet med disse værktøjer er, at de kigger på hvad der er trending lige nu. Dette betyder, at dine konkurrenter nok allerede har luret den, og så er du allerede bagud. Nogle trends kommer meget hurtigt, og så når man ikke engang at finde dem via Google Trends inden det er “for sent”.